BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sabtu, 13 Oktober 2012

1 PPISMP: Gurindam


Pengenalan Mengenai Puisi Melayu
Puisi adalah karya sastera padat yang sangat hemat menggunakan kata-kata. Kekuatannya terletak pada kata-kata yang dipilih, dengan prinsip sedikit kata tapi banyak makna. Dengan kata lain, bisa disimpulkan bahawa puisi adalah karangan yang terikat oleh pemilihan diksi, rima dan suku kata dengan bentuk yang berangkap. Karakter puisi yang seperti ini mengharuskan penulis atau pengarangnya memiliki pemikiran yang dalam, dengan sensitifitasi perasaan yang tinggi.
Di samping kedalaman makna, dalam puisi juga terkandung keindahan kata. Dalam masyarakat Melayu, konsep keindahan tersebut biasanya berkaitan dengan unsur kekaguman pada alam, makna yang bersifat oposisi biner (seperti tinggi-rendah) ataupun pelbagai perasaan dalam menjalani kehidupan (seperti suka-duka).
Selain itu, keindahan juga dipengaruhi oleh kesamaan bunyi dalam bahasa itu sendiri (seperti ubi dengan budi; talas dengan balas). Unsur alam, persamaan dan pertentangan makna, pengalaman hidup dan kesamaan bunyi inilah yang membentuk konsep keindahan di mata orang Melayu.
Berkaitan dengan unsur alam, contoh-contoh berikut menunjukkan jelasnya pengaruh tersebut dalam perkembangan puisi Melayu lama, di antaranya: keindahan rambut perempuan dianalogikan dengan mayang terurai, dagunya bak lebah bergantung dan matanya bagai bintang timur. Contoh-contoh lain yang berkaitan dengan persamaan dan pertentangan makna, pelbagai ungkapan perasaan dan kesamaan bunyi sangat banyak terdapat dalam puisi Melayu lama.
Pertumbuhan puisi dimulai dari ungkapan dengan susunan kata dan makna estetis yang sederhana, seperti: ada ubi ada talas, ada budi ada balas. Seiring perkembangan, susunan kata dan makna estetisnya semakin dalam dan rumit. Dalam kehidupan sehari-hari, puisi tersebut diciptakan dan berkembang bukan sekedar untuk hiburan, tapi juga sebagai alat pengajaran dan alat berkomunikasi, baik secara umum maupun khusus untuk ritual keagamaan dan upacara adat.
Ada banyak jenis puisi yang berkembang dalam masyarakat Melayu. Berdasarkan aspek keasliannya, jenis puisi dapat dibagi dua: puisi asli Melayu dan yang berasal dari tradisi asing. Secara umum, genre puisi Melayu asli adalah pantun, gurindam, seloka, mantra, teromba (puisi adat) dan peribahasa. Sedangkan puisi Melayu yang mendapat pengaruh asing adalah syair, nazam, rubai, ghazal, barzanji dan sebagainya.
Berdasarkan bentuknya, ada puisi yang berbentuk bebas dan ada pula yang terikat. Puisi bebas adalah puisi yang tidak terikat pada rangkap, baris, jumlah perkataan, suku kata dan rima yang tetap. Sedangkan puisi terikat sebaliknya, terikat pada rangkap, baris, jumlah perkataan, suku kata dan rima yang tetap.

Puisi Melayu dikelaskan dalam golongan karya kesusasteraan bentuk bukan cerita (non-naratif). Bentuk, isi mahupun tema, serta fungsi menjadi teras dalam pengkelasan puisi Melayu ini. Berdasarkan kepada pengkelasan ini, jenis-jenis puisi Melayu tradisional terbahagi kepada dua belas iaitu :
Pantun                                                                        Peribahasa berangkap
Syair                                                                            Teromba
Gurindam                                                                  Prosa berirama (prosa lirik)
Nazam                                                                        Seloka
Teka teki                                                                      Dikir (zikir)
Talibun (sesomba)
Puisi

Unsur – Unsur Dalam Kesusasteraan
Hashim Awang mengelaskan unsur-unsur dalam kesusasteraan kepada empat , iaitu :
a. Intelek.
• Menimbulkan satu-satu fikiran tertentu yang tinggi dan menarik dalam sesebuah
   karya sastera.
b. Emosi.
• Membezakan di antara karya sastera dengan karya bukan sastera.
c. Imaginasi.
• Melihatkan ketajaman daya penglihatan dan pengamatan pengarang terhadap satu-       
   satu benda dan peristiwa.
d. Teknik.
- Merangkumi cara pengarang menyusun peristiwa di dalam cerita , memilih kata-kata,
  mengatur rangkap-rangkap dalam sajak ,meletakkan adegan-adegan dalam lakonannya
  dan lain-lain.
Melalui pendekatan diri dalam bidang puisi Melayu ini, kita dapat :
A ) mentafsirkan isi puisi

B ) mengemukakan maksud

C ) mengenal bentuk serta keindahan gaya
      bahasa puisi

D ) membaca puisi dengan penghayatan

E ) mengenal penyair melalui puisi mereka

F  ) mengenal puisi yang bermutu.

Kesusasteraan Melayu Klasik

·        Sastera tertua yang disampaikan secara lisan dan diturunkan dari satu generasi ke generasi lain yang mempunyai unsur tokok -tambah.
·        Ia wujud sebelum adanya alat pencetak.
·        Dihasilkan sebelum tahun 1800.
·        Hasil yang masih tersimpan tidak kira dalam apa bentuk dan bagaimana corak.
·        Disampaikan dalam bentuk lisan dan sebahagian kecil dalam bentuk tulisan tangan.
·        Punyai nilai dan ukuran yang tersendiri.
·        Setiap karya adalah hak cipta bersama dan tiada nama pengarang.
·        Khayalan dicampuradukkan dengan kenyataan untuk tujuan hiburan dan pengajaran.
·        Mempunyai unsur-unsur setempat.
·        Bersifat universal.




Kesusasteraan Lisan.

·        Kesusasteraan yang disampaikan melalui peraturan dari satu generasi ke satu generasi yang lain.
·        Dikenali juga sebagai sastera rakyat
·        Contoh sastera lisan berbentuk cerita:

a. cerita asal-usul ( Dongeng harimau jadian, dongeng gerhana )
b. cerita binatang ( Cerita Sang Kancil, Pelanduk )
c. cerita jenaka ( Pak Pandir, Pak kaduk dan Lebai malang )
d. cerita lagenda ( Mahsuri, Hang Tuah )
e. cerita penglipur-lara ( Malim Deman, Malim Dewa, Anggun Cik Tunggal )














Asal-usul gurindam
Gurindam berasal daripada bahasa Tamil iaitu ‘kirandum’.  Perkataan gurindam itu sendiri asalnya daripada perkataan Sanskrit dan dikatakan memasuki bahasa Melayu melalui bahasa Tamil. Gurindam terkenal dalam masyarakat Melayu terutamanya di Sumatera. Gurindam juga dikenali sebagai Muslihat Acheh, Gurindam Barus, Lagak Minang dan sebagainya. Gurindam biasanya terjadi dari sebuah kalimat majmuk, yang dibahagikan menjadi dua baris.
 Pada peringkat awal perkembangannya, gurindam dapat merangkumi puisi yang lebih bebas, di mana ia tergolong dalam puisi moden. Pada peringkat tersebut, kebanyakan gurindam memperlihatkan kebebasan dari segi isi serta bentuk. Walaupun begitu, gurindam yang dihasilkan oleh penulis-penulisnya masih lagi terikat kepada nilai-nilai tradisional dari bentuk rentak, pola dan juga lain-lain unsur estetika yang dapat dilihat dalam pengkajian sastera, umumnya yang melibatkan sastera tradisional.
 Takrifan gurindam termasuk ungkapan bahasa yang indah, nyanyian dan ianya berlainan daripada ucapan biasa pada awalnya. Namun, definisi bagi gurindam ini telah diperkemas lagi oleh Raja Ali Haji kepada satu bentuk puisi Melayu yang terdiri daripada dua baris yang berpanjangan, memberikan idea yang sempurna dalam pasangannya ( baris pertama dan baris kedua ) serta berirama.
Pendeta Dr. Za’ba pula ada mengatakan bahawa gurindam ialah suatu jenis syair yang melarat yang sukukatanya tidak tetap, terkandung fikiran yang bernas dengan suku sebagai nyanyian dan pengolahan bahasa yang riang. Hal ini dapat menerbitkan rasa seronok, menyenangkan hati dan memberikan hiburan kepada pendengarnya.
Penyebatian gurindam dalam masyarakat Melayu adalah sangat kuat dan sama juga dengan genre lain seperti pantun, seloka dan syair. Hal ini kerana penyebaran dan penghayatan terhadap gurindam ini telah berlaku sejak dari ratusan tahun lagi.
            Gurindam Dua Belas karangan Raja Haji Ali sangat tersohor dengan nasihat dan pengajaran yang terkandung dalam isinya serta mempunyai motif yang tertentu. Selain daripada itu, dari dekad 1930-an hingga 1960-an, pengaruh puisi Melayu tradisional ini dikatakan masih kuat lagi dalam sajak-sajak yang dihasilkan oleh penyair di Tanah Melayu. Sebagai contohnya, Mohamad Yasin Makmur, Cintati, Mohd Yusof Arshad dan teman-teman seangkatan mereka tetap memperlihatkan pengaruh yang kuat dalam bentuk gurindam selain syair, pantun dan seloka dalam hasil karya mereka.
Penerangan Mengenai Gurindam
               Gurindam terbahagi kepada dua baris. Kedua-dua baris tersebut akan membentuk sebuah kalimat majmuk dengan mana baris pertama menyebut sebab. Baris kedua pula menyebut akibat dan saling berkait dengan baris pertama.
Dari segi sukukata, tiap-tiap baris ataupun kerat terdiri daripada sepuluh hingga empat belas sukukata. Isi bagi setiap baris tersebut kebiasaannya ada unsur-unsur nasihat. Sebagai contohnya, dalam Gurindam Dua Belas karya Raja Ali Haji, perkataan yang bersajak pada akhir pasangannya , tetapi sempurna perkataannya dalam satu pasangan sahaja.
Seterusnya, dalam gurindam Aminuddin Baki, ditulis oleh Mas Adeki, tema perjuangan seorang tokoh yang bernama Aminudin Baki sebagai seorang intelektual tellah diangkat. Hal ini bermakna bahawa gurindam bukan sahaja ditulis untuk memberikan nasihat kepada pembacanya, malah juga menjadi wadah dalam menyampaikan sesuatu perkara ataupun menyanjung tokoh-tokoh yang terkenal dalam sejarah serta menghargai jasa seseorang.
               Dalam Kesusasteraan Indonesia, penulis Simorangkir Simandjuntak  memberikan pendapat beliau dengan menyatakan bahawa gurindam adalah satu ikatan yang timbul setelah adanya pengaruh daripada masyarakat India. Keistimewaan gurindam ini ialah ia mengandungi kata-kata nasihat. Ia mengandungi dua baris gurindam.

Contohnya:                      “kurang fikir kurang siasat”
                                         “Tentu dirimu kelak tersesat”

Gurindam jelas berbeza dengan mantera kerana ia tidak mengandungi unsur-unsur konotasi magis, juga berbeza daripada teromba kerana tidak merujuk kepada salasilah atau undang-undang adat dalam sesebuah komuniti.
Bentuk-bentuk gurindam
              Gurindam tergolong dalam puisi tradisional. Ia merupakan sejenis puisi yang mempunyai bentuk yang tidak terikat atau bentuk yang tidak tentu. Pertama, bentuk yang terikat terdiri daripada dua larik serangkap. Bentuknya sama juga jika diperhatikan dengan nazam mahupun syair dua larik. Bentuk gurindam terikat terdiri daripada dua baris serangkap dengan rima akhirnya yang sama. Bagi bentuk gurindam yang tidak terikat pula, jumlah barisnya tidak tetap, manakala rima akhirnya bebas.
   Beberapa rangkap diperlukan bagi menerangkan keseluruhan idea yang terkandung dalam sesebuah gurindam. Tiap serangkap merupakan sebahagian daripada buah fikir yang berturutan. Gurindam bolehlah digolongkan dalam kumpulan puisi bebas, disebabkan oleh bentuknya yang tidak terikat. Jumlah perkataan sebaris, jumlah sukukata dan rima akhir bagi gurindam adalah tidak tetap.
               Keseluruhan idea dapat dinyatakan melalui beberapa larik atau rangkap walaupun setiap rangkap yang dinyatakan dalam sesuatu karya ini dapat berdiri sendiri. Larik-larik dalam gurindam terkandung tiga, empat, enam atau lebih daripada itu dari segi perkataan. Pola rimanya adalah a-a ; a-b atau seirama, yang dipanggil sebagai monorhyme secara istilahnya. Namun, kebiasaannya rima bagi gurindam adalah sama.
               Jika gurindam yang ditulis tidak berangkap, maka jumlah larik serangkapnya tidak tentu, dan mempunyai rima ataupun tidak. Gurindam mempunyai bentuk yang sama sahaja dengan teromba, mantera ataupun talibun tetapi ia mempunyai bahasa yang bernas dan bersungguh-sungguh. Selain daripada itu, isi dalam gurindam lebih menjurus ke arah kebenaran ,nasihat dan juga pengajaran.
            Gurindam adalah satu bentuk puisi Melayu lama yang terdiri dari dua baris kalimat dengan irama akhir yang sama, yang merupakan satu kesatuan yang utuh. Baris pertama berisikan semacam soal, masalah atau perjanjian dan baris kedua berisikan jawaban nya atau akibat dari masalah atau perjanjian pada baris pertama tadi.
           
Jenis – Jenis Gurindam
Gurindam terbahagi kepada tiga jenis :
   a ) Gurindam serangkap dua baris
      Contohnya :
                                              “Ayam menang kampung tergadai’’
                                               ‘’Lemah lesu kampung tergadai’’
                    ( Petikan dari karangan Mas Adeki : Seuntai Kata Secebis Harapan )

Contohnya lagi :
“Barangsiapa meninggalkan sembahyang”
“Seperti rumah tiada bertiang”

“Hendak mengenal orang berbangsa”
“Lihatlah kepada budi dan bahasa”

“Pada orang tua jangan derhaka”
“Supaya Allah tidak murka”

“Kalau mulut tajam dan kasar”
“Kelak ditimpa bahaya besar”

   b ) Gurindam serangkap empat baris
                                                          Dengarkan tuan suatu rencana
                                            Mengarang di dalam gundah gulana
                                            Barangkali gurindam kurang kena
                                            Tuan betulkan dengan sempurna
  
c ) Gurindam bebas
Tokoh Melayu Dalam Karangan Gurindam

Riwayat Hidup

Raja Ali Haji dilahirkan di Pulau Penyengat (Kepulauan Riau, Indonesia) pada tahun 1808. Ayahnya bernama Raja Ahmad (bergelar Engku Haji Tua) dan seorang ibu bernama Encik Hamidah binti Panglima Malik Selangor. Raja Ali Haji adalah cucu dari Raja Haji Fisabilillah Yang Dipertuan IV dari Kerajaan Riau-Lingga dan merupakan keturunan bangsawan Bugis.
Raja Ali Haji memiliki beberapa saudara lelaki dan perempuan dari ayah yang sama, iaitu Raja Haji Daud , Raja Endut @Raja Umar, Raja Salehah, Raja Cik, Raja Aisyah, Raja Abdullah, Raja Ishak, Raja Muhammad, Raja Abu Bakar, dan Raja Siti (bongsu). Keluarga Raja Ahmad ini termasuk dalam kalangan mereka yang suka menulis. Sebagai sasterawan, Raja Ahmad pernah menghasilkan sekurang-kurangnya tiga buah karya iaitu  Syair Engku Putri, Syair Perang Johor dan Syair Raksi.
Hasil karyanya meliputi berbagai bidang bahas, seperti keagamaan, kesusasteraan Melayu, politik, sejarah, falsafah, dan juga hukum. Melalui karya-karya tersebut, Raja Ali Haji membuktikan dirinya tidak hanya sekadar sejarawan, tapi juga seorang ulama, pujangga, dan sasterawan yang memiliki komitmen dalam memelihara nilai keislaman serta rasa tanggung jawab yang menebal terhadap masyarakat.
Beliau dikenali sebagai pencatat pertama dasar-dasar tatabahasa Melayu. Pengetahuan Bahasa yang menjadi standard bahasa Melayu yang kemudian dalam Kongres Pemuda Indonesia 28 Oktober 1928 ditetapkan sebagai bahasa nasional, bahasa Indonesia. Beliau juga dikenali sebagai sejarawan melalui monumentalnya yang berjudul Tuhfat al-Nafis, dan sebagai sasterawan melalui Gurindam Dua Belas.
Raja Ali Haji meninggal dunia pada tahun 1873 dan dimakamkan di Pulau Penyengat, tepatnya di kompleks pemakaman Engku Putri Raja Hamida. Pada awal tahun 1890, segenap sanak keluarganya mendirikan perkumpulan bernama Rusdyiah Club yang bergerak di bidang pembinaan umat serta penerbitan buku-buku Islami bagi meneruskan usaha Raja Ali Haji supaya tidak ditelan zaman.






Karya-karya
Sebagai ulama, pujangga, sejarawan dan budayawan, Raja Ali Haji telah banyak melahirkan karya berupa naskah dan cetakan dalam huruf Arab, antara lain:
·        Bustan al-Katibin Li al-Subyan al-Mutaallimin, Yayasan Kebudayaan Indera Sakti Pulau Penyengat, (tahun 1983)
·        Kitab Pengetahuan Bahasa, diterbitkan oleh Al-Mathba at Al-Ahmadiyah/Al-Ahmadiah Press, Singapura (tahun 1345 AH).
·        Syiar Hoekoem Nikah,
·        Syair Siti Shianah Shahib al-Ulum wa al-Amanah, Yayasan Kebudayaan Indera Sakti Pulau Penyengat (tahun 1983).
·        Gurindam Dua Belas dan terjemahannya dalam bahasa Belanda oleh E. Netscher De Twaalf Spreukgedichten, diterbitkan oleh Tijdschrift van het Bataviaasch Genootschap II, Batavia (tahun 1854).
·        Muqaddimah Fi Intizam al-Wazaif al-Mulk, diterbitkan oleh Pejabat Kerajaan Lingga (tahun 1304 AH).
·        Tsamarat al-Muhimmah, diterbitkan oleh Pejabat Kerajaan Lingga (tahun 1304 AH).
·        Sinar Gemala Mestika Alam, diterbitkan oleh Mathba at Al-Riauwiyah, Pulau Penyengat (tahun 1313 AH).
·        Silsilah Melayu dan Bugis, diterbitkan oleh Al-Imam, Singapura (tahun 1911).
·        Suluh Pegawai, diterbitkan oleh Mathba at Al-Ahmadiah, Singapura (tahun 1342 AH).
·        Siti Shianah, diterbitkan oleh Mahtha at Al-Ahmadiah/Al-Ahmadiah Press, Singapura (tahun 1923).
·        Tuhfat Al-Nafis, diterjemahkan oleh R.O Winstedt dan diterbitkan oleh The Malayan Branch of Royal Asiatic Society, Singapura (tahun 1932).
·        Syair Abdul Muluk, Singapura.
Penghargaan
Raja Ali Haji dianugerahi gelar sebagai Pahlawan Nasional, atas karyanya Kitab Pedoman Bahasa yang ditetapkan sebagai Bahasa Nasional, Bahasa Indonesia, dari Presiden Republik Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono (10 November 2004). Gurindam Dua Belas hasil karangan beliau amat tersohor sehingga diterjemahkan ke dalam bahasa Belanda serta diterbitkan pada 1854 dan masih kekal sehingga ke hari ini.


Gurindam Dua Belas ( 1847 )
Bermula inilah rupanya syair.
                                           
Dengarkan tuan suatu rencana
Mengarang di dalam gundah gulana
Barangkali gurindam kurang kena
Tuan betulkan dengan sempurna

Inilah arti gurindam yang di bawah syatar ini
Persamaan yang indah-indah
Yaitu ilmu yang memberi faedah
Aku hendak bertutur
Akan gurindam yang beratur

INI GURINDAM PASAL YANG PERTAMA

Barang siapa tiada memegang agama
Segala-gala tiada boleh dibilang nama

Barang siapa mengenal yang empat
Maka yaitulah orang yang ma'rifat

Barang siapa mengenal Allah
Suruh dan tegaknya tiada ia menyalah

Barang siapa mengenal diri
Maka telah mengenal akan Tuhan yang bahri

Barang siapa mengenal dunia
Tahulah ia barang yang terpedaya

Barang siapa mengenal akhirat
Tahulah ia dunia mudharat

INI GURINDAM PASAL YANG KEDUA

Barang siapa mengenal yang tersebut
Tahulah ia makna takut

Barang siapa meninggalkan sembahyang
Seperti rumah tiada bertiang

Barang siapa meninggalkan puasa
Tidaklah mendapat dua termasa

Barang siapa meninggalkan zakat
Tiadalah hartanya beroleh berkat

Barang siapa meninggalkan haji
Tiadalah ia menyempurnakan janji


INI GURINDAM PASAL YANG KETIGA

Apabila terpelihara mata
Sedikitlah cita-cita

Apabila terpelihara kuping
Khabar yang jahat tiadalah damping

Apabila terpelihara lidah
Niscaya dapat daripadanya faedah

Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan
Daripada segala berat dan ringan

Apabila perut terlalu penuh
Keluarlah fi'il yang tidak senonoh

Anggota tengah hendaklah ingat
Di situlah banyak orang yang hilang semangat

Hendaklah peliharakan kaki
Daripada berjalan yang membawa rugi

INI GURINDAM PASAL YANG KEEMPAT

Hati itu kerajaan di dalam tubuh
Jikalau zalim segala anggota tubuh pun rubuh

Apabila dengki sudah bertanah
Datanglah daripadanya beberapa anak panah

Mengumpat dam memuji hendaklah pikir
Di situlah banyak orang yang tergelincir

Pekerjaan marah jangan dibela
Nanti hilang akal di kepala

Jika sedikitpun berbuat bohong
Boleh diumpamakan mulutnya itu pekung

Tanda orang yang amat celaka
Aib dirinya tiada ia sangka

Bakhil jangan diberi singgah
Itulah perompak yang amat gagah

Barang siapa yang sudah besar
Janganlah kelakuannya membuat kasar

 Barang siapa perkataan kotor
 Mulutnya itu umpama ketor


Di manakah salah diri
Jika tidak orang lain yang berperi
 
Pekerjaan takbur jangan direpih
Sebelum mati didapat juga sepih
INI GURINDAM PASAL YANG KELIMA

 Jika hendak mengenal orang berbangsa
 Lihat kepada budi dan bahasa

 Jika hendak mengenal orang yang berbahagia
 Sangat memeliharakan yang sia-sia
 
 Jika hendak mengenal orang mulia
 Lihatlah kepada kelakuan dia

 Jika hendak mengenal orang yang berilmu
 Bertanya dan belajar tiadalah jemu

 Jika hendak mengenal orang yang berakal
 Di dalam dunia mengambil bekal

 Jika hendak mengenal orang yang baik perangai
 Lihat pada ketika bercampur dengan orang ramai

 INI GURINDAM PASAL YANG KEENAM

 Cahari olehmu akan sahabat
 Yang boleh dijadikan obat

 Cahari olehmu akan guru
 Yang boleh tahukan tiap seteru

 Cahari olehmu akan isteri
 Yang boleh menyerahkan diri

 Cahari olehmu akan kawan
 Pilih segala orang yang setiawan

 Cahari olehmu akan abdi
 Yang ada baik sedikit budi

 INI GURINDAM PASAL YANG KETUJUH

 Apabila banyak berkata-kata
 Di situlah jalan masuk dusta

 Apabila banyak berlebih-lebihan suka
 Itu tanda hampirkan duka




 Apabila kita kurang siasat
 Itulah tanda pekerjaan hendak sesat

 Apabila anak tidak dilatih
 Jika besar bapanya letih

  Apabila banyak mencacat orang
 Itulah tanda dirinya kurang
 
 Apabila orang yang banyak tidur
 Sia-sia sajalah umur

 Apabila mendengar akan kabar
 Menerimanya itu hendaklah sabar

 Apabila mendengar akan aduan
 Membicarakannya itu hendaklah cemburuan

 Apabila perkataan yang lemah lembut
 Lekaslah segala orang mengikut

 Apabila perkataan yang amat kasar
 Lekaslah orang sekalian gusar
   
 Apabila pekerjaan yang amat benar
 Tidak boleh orang berbuat onar
  
 INI GURINDAM PASAL YANG KEDELAPAN

 Barang siapa khianat akan dirinya
 Apalagi kepada lainnya

 Kepada dirinya ia aniaya
 Orang itu jangan engkau percaya
 
 Lidah suka membenarkan dirinya
 Daripada yang lain dapat kesalahannya

 Daripada memuji diri hendaklah sabar
 Biar daripada orang datangnya kabar

 Orang yang suka menampakkan jasa
 Setengah daripadanya syirik mengaku kuasa
  
 Kejahatan diri disembunyikan
 Kebajikan diri diamkan

 Ke'aiban orang jangan dibuka
 Ke'aiban diri hendaklah sangka



INI GURINDAM PASAL YANG KESEMBILAN

Tahu pekerjaan tak baik tetapi dikerjakan
Bukannya manusia yaitulah syaitan

Kejahatan seorang perempuan tua
Itulah iblis punya penggawa

Kepada segala hamba-hamba raja
Di situlah syaitan tempatnya manja

Kebanyakan orang yang muda-muda
Di situlah syaitan tempat bergoda

Perkumpulan laki-laki dengan perempuan
 Di situlah syaitan punya jamuan

Adapun orang tua(h) yang hemat
Syaitan tak suka membuat sahabat

Jika orang muda kuat berguru
Dengan syaitan jadi berseteru

 INI GURINDAM PASAL YANG KESEPULUH

Dengan bapa jangan derhaka
Supaya Allah tidak murka

Dengan ibu hendaklah hormat
Supaya badan dapat selamat

Dengan anak janganlah lalai
Supaya boleh naik ke tengah balai

Dengan kawan hendaklah adil
Supaya tangannya jadi kapil

 INI GURINDAM PASAL YANG KESEBELAS

Hendaklah berjasa
Kepada yang sebangsa
          
Hendak jadi kepala
Buang perangai yang cela

Hendaklah memegang amanat
Buanglah khianat







Hendak marah
Dahulukan hujjah

Hendak dimalui
Jangan memalui
Hendak ramai
Murahkan perangai

INI GURINDAM PASAL YANG KEDUABELAS

Raja mufakat dengan menteri
Seperti kebun berpagarkan duri

Betul hati kepada raja
Tanda jadi sebarang kerja

Hukum adil atas rakyat
Tanda raja beroleh inayat

Kasihkan orang yang berilmu
Tanda rahmat atas dirimu

Hormat akan orang yang pandai
Tanda mengenal kasa dan cindai

Ingatkan dirinya mati
Itulah asal berbuat bakti

 Akhirat itu terlalu nyata
Kepada hati yang tidak buta










 Contoh-Contoh Gurindam
Gurindam Memelihara Anggota Dan Hati Daripada Kejahatan
Karangan : RAJA HAJI ALI RAJA AHMAD
·        Apabila terpelihara mata, sedikit cita-cita
         Maksudnya apabila kita mengawal penglihatan, kita akan mengurangkan keinginan atau tidak tergoda untuk melakukan sesuatu yang tidak baik
         Apabila terpelihara kuping, khabar yang jahat tidaklah damping
         Maksudnya apabila seseorang menjaga pendengarannya,maka terkawallah daripada mendengar perkara-perkara yang tidak baik (hasutan,fitnah,umpatan dan sebagainya)
         Apabila terpelihara lidah, nescaya dapat daripadanya faedah
         Maksudnya,, apabila seseorang itu menjaga lidah atau pertuturannya, dia akan mendapat banyak kebaikan seperti dapat mengelakkan berlakunya peregaduhan dan sebagainya.
         Bersungguh-sungguh engkau memelihara tangan, daripada segala berat dan ringan.
         Maksudnya kita mesti mengawal tangan daripada melakukan sebarang perkara yang tidak baik, tidak kira sama ada perkara itu besar atau kecil
         Hati itu kerajaan di dalam tubuh, jikalau zalim segala anggota pun roboh
         Maksudnya, hati yang merupakan bahagian tubuh utama yang harus dijaga daripada unsur kejahatan kerana jika hati tidak baik, semua anggota badan yang lain akan terlibat sama
         Apabila dengki sudah bertanah,datanglah daripadanya beberapa anak panah.
         Maksudnya,apabila perasaan dengki menguasai diri,maka timbullah pelbagai bentuk kejahatan
         Mengumpat dan memuji hendaklah fikir, di situlah banyak orang tergelincir.
         Maksudnya kita hendaklah berfikir  dahulu sebelum memuji atau mengeji seseorang kerana ramai orang yg melakukannya tidak menyedari niat atau tujuan mereka berbuat demikian.Kedua-dua tindakan ini boleh dilakukan untuk tujuan yang tidak baik.
         Pekerjaan marah jangan dibela, nanti hilang akal di kepala.
Maksudnya kita haruslah mengelak daripada bertindak mengikut perasaan marah kerana dikhuatiri akan menyebabkan kita hilang pertimbangan
         Jika sedikit pun berbuat bohong, boleh diumpamakan mulutnya itu pekung.
         Maksudnya jika seseorang itu berbohong walaupun sekali atau perkara yang kecil sahaja, namun tetap dianggap keji dan tidak dipercayai (disamakan dengan mulut busuk, pekung - penyakit kulit yang berbau agak busuk)

Gurindam Guru Sejati

Guru sejati muhasabah diri,
Bijak bertindak dan berdikari.
·        Guru yang sejati hendaklah bijak dalam bertindak serta berdikari bagi menangani masalah yang berlaku dalam kalangan pelajar.

Guru sejati senyum mesra,
Sentiasa menggunakan budi bicara.
·        Guru juga haruslah sentiasa senyum dan mempunyai  budi bicara dan tahap kesantunan yang tinggi agar dapat mendidik pelajar supaya bersopan.

Senyuman dipapar menawan hati,
Tutur katanya penuh bererti.
·        Guru haruslah mempamerkan senyuman dan bercakap benda yang baik dan punyai erti sahaja.

Guru sejati tekun bekerja,
Ada wawasan semangat waja.
·        Guru yang sejati harus mempunyai wawasan dalam menjalankan tugasnya serta tekun menunaikan amanah yang dijunjung.



Guru sejati guru berkualiti,
Gigih mengajar sepenuh hati.
·        Guru yang sejati akan mengajar dengan sepenuh hati untuk pelajar-pelajarnya. Itulah lambang guru yang berkualiti.
Guru sejati berhati murni
Sihat sejahtera hidup harmoni.
·        Guru sejati akan mempunyai hati yang suci dan mempengaruhi suasana dalam sekolah.

Tidak mudah berkata tidak,
Sentiasa berusaha terus bertindak.
·        Guru yang sejati akan sentiasa bertindak dengan bijak dan berusaha. Mereka juga tidak akan mudah untuk berkata tidaak dan sentiasa menghadapi cabaran.

Jika menghadapi sebarang masalah,
Guru sejati tak pernah mengalah.
·        Guru yang sejati akan terus bertahan walaupun mempunyai banyak masalah yang bertandang.

Rela berkorban apa sahaja,
Kurang cakap banyak bekerja.
·        Guru sejati rela berkorban untuk wangsa dan tidak berbual kosong semasa menjalankan tugas yang telah diamanahkan.

Guru sejati baik hati,
Berasa belas menaruh simpati.
·        Guru yang sejati akan mudah berasa simpati terhadap masalah yang dilalui oleh pelajar.



Guru sejati bijak berbicara,
Hidup berbakti jadilah juara.
·        Guru sejati bijak berkata-kata bagi menawan perhatian pelajar untuk belajar dan sentiasa berbakti kepada nusa tanpa rasa jemu.

Guru sejati umpama lebah,
Menebar ilmu sabar tabah.
·        Guru yang sejati akan sentiasa mempunyai tahap kesabaran yang tinggi serta tabah dalam menghadapi apa jua rintangan yang mendatang.

Guru sejati bergelar pendidik,
Pelajar diasuh bijak cerdik.
·        Guru sejati adalah pendidik yang sebenar. Mereka akan mendidik anak-anak pelajar sehingga menjadi orang yang berguna kelak.

Membina, membentuk insan berakhlak
Gigih membimbing tak pernah jelak.
·        Tak pernah mengeluh dalam membimbing pelajar kerana mereka sangat kental untuk membina insan yang berakhlak mulia.

Semoga berjaya di dunia dan di akhirat,
Kedua-duanya penting diambil berat.
·        Mengharapkan kejayaan di dunia dan di akhirat kelak dan tidak mengabaikan tanggungjawab untuk mencapai kejayaan untuk kedua-duanya.

Guru sejati insan bijaksana,
Tugasan diberi beres sempurna.
·        Tugasan yang diberi kepada guru yang sejati sentiasa dapat dilakukan dengan sempurna.

Tegur nasihat untuk kebaikan,
Mengasuh, mendidik demi kebajikan.
·        Membimbing pelajar untuk membuat kebajikan yang lebih serta sentiasa memberikan teguran dan nasihat ke arah kebaikan.

Marahnya sayang bencinya kasih,
Mulutnya manis hatinya bersih.
·        Punyai hati yang bersih dan jikalau mereka marah sekalipun, itu adalah kerana tanda saying.

Guru sejati utamakan kecemerlangan,
Pelajar bergaya ke arah kegemilangan.
·        Guru yang sejati sentiasa mahu cemerlang dalam apa jua aspek. Mereka akan mendidik pelajar kea rah masa depan yang gemilang.

Guru sejati sentiasa proaktif,
Tenang tenteram berfikiran positif.
·        Guru yang sejati sentiasa berfikir positif dan proaktif dalam menjalankan tugas.

Guru sejati memanusiakan manusia,
Demi keamanan bukan sia-sia.
·        Guru sejati akan membentuk tamadun manusia dengan nilai-nilai yang positif demi keamanan sejagat.

Guru sejati guru bestari,
Hidup bermotivasi jati diri.
·        Mempunyai jati diri yang tinggi serta bermotivasi.


Guru sejati berbudi bahasa,
Berkhidmat demi nusa dan bangsa.
·        Guru sejati mempunyai santun budaya yang tinggi dan rela berkhidmat untuk nusa dan bangsa.

MAS ADEKI
SMK Bandar Tasik Selatan
57000 Kuala Lumpur








Tiada ulasan:

Catat Ulasan