2.0
Bunyi – bunyi dalam bahasa Melayu
Bunyi-bunyi
bahasa dihasilkan oleh manusia ketika berkomunikasi. Bunyi-bunyi bahasa yang
terhasil mempunyai makna yang dipersetujui dan dapat difahamni oleh masyarakat
yang menuturkan sesuatu bahasa itu. Bunyi-bunyi bahasa ini terlafaz dalam
bentuk deretan bunyi-bunyi yang tertentu. Lambang-lambang yang terdapat dalam
bahasa mewakili bunyi-bunyi bahasa. Bunyi-bunyi bukan bahasa pula ditakrifkan
sebagai bunyi-bunyi yang terhasil apabila manusia berdehem, batuk dan sebagainya,
tetapi maujudnya ia mempunyai makna walaupun tidak diwakili oleh sebarang
lambang. Bunyi – bunyi bahasa yang terdapat dalam bahasa Melayu
diklasifikasikan sebagai bunyi konsonan, bunyi vokal dan bunyi diftong.
2.1 Bunyi Konsonan
Sekatan
udara yang mengalir dalam saluran suara menghasilkan bunyi konsonan. Sifat
bunyi ini pula ditentukan oleh pita suara semasa lafaz bunyi. Bunyi konsonan
merupakan marginal yang dapat wujud di kawasan pinggiran sahaja.Bunyi bersuara
akan ditentukan apabila pita suara tidak bergetar, manakala sekiranya pita
suara tidak bergetar, ia merujuk kepada bunyi tak bersuara. Penamaan lokasi
pengeluaran bunyi pula adalah bergantung kepada alat dan daerah artikulasi yang
terlibat, seperti semasa melafaz menggunakan bibir, maka ia dinamakan dua bibir
atau bilabial. Jenis sekatan perlu dihuraikan untuk mengenal pasti jenis bunyi
konsonan yang dihasilkan. Bunyi letupan atau plosif yang berlaku pada aliran
udara terhasil apabila adanya sekatan yang menahan udara daripada terlepas
keluar. Bunyi konsonan terhasil apabila berlakunya sekatan kepada aliran udara
dengan kadar yang tertentu. Jenis-jenis konsonan letupan ( plosif ), letusan (
afrikat ), sengau ( nasal ), geseran ( frikatif ), sisian ( lateral ), getaran
( trill ), dan separuh vokal ( semi vowel ).
Bagi
konsonan letupan, terdapat tujuh bunyi konsonan dalam bahasa Melayu yang
merangkumi tiga bunyi bersuara, tiga bunyi tak bersuara dan satu letupan
glotis. Apabila lelangit lembut dinaikkan bagi menyekat rongga hidung, aliran udara akan tertutup dan
ini akan menghasilkan bunyi konsonan letupan. Bunyi-bunyi ini akan terhasil
apabila titik-titik artikulasi yang tertentu dalam mulut dan juga bibir
disentuh oleh alat artikulasi. Letupan akan terhasil apabila udara dari
paru-paru terkumpul dan dilepaskan secara tiba-tiba semasa alat artikulasi
menyentuh titik artikulasi ini.
Konsonan
letupan dua bibir [p] dan [b] terhasil apabila bibir atas dan bawah dirapatkan
dan lelangit lembut merapat ke dinding belakang rongga tekak. Udara yang tertahan
di dalam rongga mulut dan saluran suara akan dilepaskan serta merta. Letupan
bibir tak bersuara [p] akan terhasil apabila pita suara tidak bergetar semasa
udara dilepaskan manakala letupan bersuara [b] terhasil apabila pita suara
bergetar. Contoh bunyi konsonan yang boleh dilihat dalam letupan dua bibir tak
bersuara ialah [p], [#lapan#] – lapan dan [#tәtap#] – tetap, manakala bagi
letupan dua bibir bersuara pula adalah [#balik#] – balik dan [#lәbat#] – lebat.
Seterusnya,
konsonan letupan gusi [t] dan [d] boleh terhasil apabila udara dari paru-paru
yang disekat oleh lidah dibebaskan serta-merta setelah hujung lidah dirapatkan
ke gusi atas. Maka, terhasillah letupan ini yang mana meghasilkan letupan gusi
tak bersuara [t] apabila tiada getaran pita suara dan letupan gusi bersuara [d]
pula akan terhasil apabila pita suara bergetar. Contoh bagi bunyi konsonan
letipan gusi tak bersuara ialah [#itu#] – itu dan [#pusat#], manakala contoh
letupan gusi bersuara [d] pula ialah [#dasar#] – dasar dan [#ada#] – ada.
Konsonan
letupan yang seterusnya adalah konsonan letupan lelangit lembut [k] dan [g].
Konsonan ini terhasil apabila lelangit lembut disentuh oleh bahagian belakang
lidah yang dinaikkan, menyebabkan udara yang tertahan dilepaskan serta merta.
Sekiranya pita suara tidak bergetar disebabkan oleh pelepasan udara tersebut,
maka letupan lelangit lembut tak bersuara [k] dan [g] terhasil di mana
contohnya ialah [#kambiŋ#] – kambing dan [#paku#] – paku. Letupan lelangit
lembut bersuara [g] pula akan terhasil jika pita suara bergetar, di mana
contohnya ialah [#garaŋ#] – garang dan [#beg#] – beg.
Konsonan
letupan pita suara [?] pula terhasil apabila aliran udara secara serta merta
dibebaskan oleh pita suara yang dirapatkan setelah terkumpul dan tertahan.
Contoh bunyi konsonan ini di dalam bahasa Melayu ialah [#buda?#] – budak dan
[#bale?#] – balik. Seterusnya, konsonan letusan [c] dan [j]. Bunyi konsonan ini dilepaskan perlahan-lahan
sehingga kedengaran bunyi geluncuran. Pita suara akan bergetar dan tidak
bergetar apabila lelangit lembut dinaikkan bagi penghasilan bunyi bersuara dan
tak bersuara. Contoh letusan lelangit keras tak bersuara [c] ialah [#cat#] –
cat dan [#kaca#] – kaca, manakala contoh bagi letusan lelangit keras bersuara
[j] pula ialah [#jalan#] – jalan dan [#baju#] – baju.
Apabila
udara keluar melalui rongga hidung setelah lelangit lembut diturunkan, bunyi
sengau akan terhasil dengan menghubungkan lat artikulasi lidah pada titik
artikulasi tertentu di dalam mulut. Semua bunyi sengau adalah bersuara dan dengan keadaan pita suara
bergetar. Konsonan sengau dalam bahasa Melayu terbahagi kepada empat bunyi,
iaitu [m], [n], [Л ] dan [ŋ].
Konsonan
sengau dua bibir bersuara terhasil apabila bibir bawah dirapatkan ke bibir atas
dan udara melalui rongga hidung disebabkan oleh lelangit lembut, di mana pita
suara digetarkan semasa perlafazan bunyi ini. Contoh bagi konsonan sengau dua
bibir bersuara [m] ialah [#makan#] – makan dan [#lama#] – lama.
Kemudian
,kita lihat pula pada sengau gusi bersuara [n] yang terhasil apabila hujung
lidah dirapatkan kepada gusi. Pita suara digetarkan semasa melafazkan bunyi
ini. Contoh bagi bunyi ini ialah [#naŋka#] – nangka dan [#lapan#] – lapan.
Komponen
yang seterusnya dalam konsonan sengauan adalah sengau lelangit keras gusi
bersuara [ Л ]. Bunyi ini dihasillkan apabila depan lidah dirapatkan kepada
lelangit keras gusi. Pita suara akan digetarkan dan lelangit lembut dalam
keadaan biasa yang menyebabkan udara melalui rongga hidung. Contoh bagi bunyi
ini adalah [# Л awa#] – nyawa dan [# Л amo?#] – nyamuk.
Sengau
lelangit lembut bersuara [ŋ] pula terhasil apabila belakang lidah diangkat dan
dirapatkan kepada lelangit lembut. Lelangit lembut dalam keadaan biasa yang
menyebabkan udara melalui rongga hidung dan pita suara bergetar. Contoh bagi
sengau lelangit lembut bersuara [ŋ] ini ialah [#ŋaŋa#] – nganga dan [#malaŋ#] –
malang.
Dalam
bahasa Melayu, terdapat sembilan bunyi geseran
yang melibatkan empat darinya ialah bersuara dan empat lagi tidak
bersuara. Satu lagi bunyi geseran yang tidak boleh dikatakan bersuara ataupun
tak bersuara yang dilambangkan [h].
Geseran
gusi [s] dan [z] terhasil apabila aliran udara tidak menyekat hujung lidah yang
dirapatkan ke arah sempadan gusi lelangit keras dan menyebabkan geseran udara
yang keluar daripada paru-paru berlaku.Contoh bagi geseran gusi tak bersuara
[s] ialah [#sah#] – sah dan [#lipas#] – lipas, manakala contoh bagi geseran
gusi bersuara [z] pula ialah [#zaman#] – zaman dan [#hafiz#] – hafiz.
Selain
itu, konsonan geseran juga terbahagi kepada geseran gigi bibir [f] dan [v].
konsonan ini terhasil apabila gigi bawah dan bibir atas dirapatkan, namun tidak
menghalang udara keluar. Geseran berlaku apabila ada udara yang keluar dari
paru-paru apabila laluan sempit terbentuk. [#fikir#] – fikir dan [#lafaz3] –
lafaz merupakan contoh-contoh bagi geseran gigi bibir tak bersuara [f],
manakala [#variasi#] – variasi dan [#novel#] – novel pula merupakan contoh bagi
geseran gigi bibir bersuara [v].
Geseran
lelangit keras [š] dan [ž] pula terhasil apabila depan lidah dinaikkan ke arah
lelangit keras tetapi tidak rapat dan berlakunya geseran kerana udara dari
paru-paru terdesak keluar. Contoh bunyi geseran lelangit keras tak bersuara [š]
ialah [#ašar#] – asar dan [#xaš#] – khas, manakala bagi geseran lelangit keras
bersuara [ž] ialah [#žohor#] – dhohor dan [#hažir#] – hadhir.
Konsonan
geseran lelangit lembut [x] dan [γ] terhasil apabila belakang lidah diangkat
rapat ke lelangit lembut dan udara yang keluar dari paru-paru terdesak keluar
melalui rongga mulut, lantas menyebabkan berlakunya geseran. Contoh-contoh bagi
geseran lelangit lembut tak bersuara [x] ialah [#abar#] – khabar dan [#xianat#]
–khianat, manakala contoh-contoh bagi geseran lelangit lembut bersuara [γ]
ialah [#γaeb#] – ghaib dan [#baliγ#] – baligh.
Apabila
pita suara dirapatkan, udara yang keluar di antara pita suara akan bergeser.
Hal inilah yang dikatakan geseran pita suara [h]. Contoh-contoh bagi geseran
pita suara [h] ialah [#hati#] – hati dan [#lihat#] – lihat.
Konsonan
getaran [r] juga terdapat dalam konsonan yang berkait dengan bunyi bahasa
Melayu. Lidah diangkat kea rah gusi dan
bunyi dihasilkan apabila lidah digetarkan dalam rongga mulut. Bunyi getaran[r]
akan terhasil apabila udara yang dilepaskan dari paru-paru menggetarkan hujung
lidah dan pita suara. Contoh-contohnya pula adalah [#rantai#] – rantai,
[#baru#] – baru dan [#ular#] – ular.
Disamping
itu, konsonan sisian [i] juga termasuk dalam Bahasa Melayu. Melalui kiri dan
kanan lidah, udara akan dilepaskan dan bunyi sisian akan terhasil. Hujung lidah
diangkat ke tengah gusi dan lelangit lembut pula dirapatkan ke belakang rongga
tekak. Pita suara akan bergetar ketika udara yang dilepaskan dari paru-paru
melalui sisi kanan dan kiri lidah. Contoh-contoh bagi konsonan sisian ini ialah
[#lantai#] – lantai, [#balam#] – balam dan [#kәsal#] – kesal.
Separuh
vokal tidak boleh diklasifikasikan sebagai bunyi vokal kerana terdapat sekatan
yang menghalang alran udara dan tidak dihasilkan dalam keadaan yang tidak
sempurna. Semasa perlafazan separuh vokal ini, kedudukan lidah sama seperti kedudukan
lidah ketika menyebut huruf vokal, namun keadaan ini hanya berlaku separuh
sahaja. Separuh vokal dua bibir [w] dilafazkan dengan keadaan bibir
dibundarkan. Contoh-contoh penggunaan separuh vokal dua bibir [w] ialah
[#wayaŋ#] – wayang dan [#pulaw#] – pulau. Sementara itu, semasa melafazkan
separuh vokal lelangit keras [γ], keadaan bibir dihamparkan. Contoh-contoh
penggunaannya ialah [#yaŋ#] – yang dan [#tayaŋ#] – tayang.
2.2 Bunyi Diftong
Geluncuran
dua bunyi vokal, iaitu bunyi vokal yang pertama menggeluncur ke bunyi vokal
yang kedua menghasilkan bunyi diftong. Bunyi diftong ini dilambangkan melalui
dua vokal, di mana ianya mempunyai satu puncak kelantangan. Bunyi vokal yang
pertama lebih lantang daripada bunyi vokal yang kedua. Tiga diftong dalam bahasa
Melayu adalah [ai], [au] dan [oi].
Diftong
[ai] terhasil apabila lidah melafazkan bunyi vokal depan [a] dan secepatnya
beralih kepada vokal depan tertutup [i], namun tidak pula bahagian depan lidah
dinaikkan seperti melafazkan bunyi [i].Pita suara akan bergetar dan hujung
lidah menyentuh gigi depan pada bahagian bawah. Lelangit lembut dinaikkan dan
bentuk bibir dalam keadaan neutral. Contoh-contoh bagi bunyi diftong adalah
[#pandai#] – pandai, [#sampai#] – sampai dan [#tupai#] – tupai.
Seterusnya,
diftong [au] terhasil apabila kedudukan lidah pada mulanya yang menyebut [a] ,
dan secepatnya beralih kepada vokal belakang tertutup [u]. Bentuk bibir menjadi
bundar setelah selesainya menyebut lafaz
bunyi ini walaupun pada mulanya ia bukan berada dalam keadaan bundar. Pembukaan
rahang adalah antara sederhana dan luas, di mana hujung lidah hampir-hampir
menyentuh gigi depan bahagian bawah. Contoh-contoh bunyi diftong [au] adalah
[#kәrbau#] – kerbau dan [#kalau#] – kalau.
Bunyi
diftong yang seterusnya ialah diftong [oi]. Diftong ini terhasil apabila
kedudukan lidah mula menggeluncur pada posisi
vokal belakang separuh tertutup [o] dan secepatnya beralih kepada bunyi
vokal depan tertutup [i]. pembukaan rahang semasa lafaz ini adalah luas,
manakala bentuk bibir adalah bundar pada geluncuran pertama tetapi menghampar
semasa hampir selesai melafazkannya. Contoh-contoh bunyi diftong ialah [#sәpoi#]
– sepoi, [#kaloi#] – kaloi dan [#amboi#] – amboi.

Rajah 2.1 : Rajah Kedudukan Diftong Bahasa Melayu
2.3 Bunyi Vokal
Bunyi
vokal ialah bunyi bersuara di mana penghasilannya tidak melibatkan sebarang
sekatan pengaliran udara. Klasifikasi bunyi vokal ditentukan oleh kedudukan
lidah dan bentuk bibir. Vokal depan, belakang dan tengah adalah ditentukan oleh
pembukaan bibir dan kedudukan lidah semasa melafaz. Bentuk bibir dan saiz rongga mulut pula menentukan sama
ada bunyi vokal yang dilafazkan itu dalam keadaan terbuka, separuh terbuka,
separuh sempit ataupun luas.
Satu
sistem vokal yang dinamai diagram vokal kardinal telah diperkenalkan oleh
Daniel Jones ( 1881-1967) untuk dijadikan kerangka bagi membandingkan
cirri-ciri bunyi vokal yang berdasarkan bentuk lidah sebagai asas. Melalui
proses yang tertentu dalam bidang fonetik, Daniel Jones mendapat lapan titik
andaian yang menjadi posisi bagi lidah
bagi menghasilkan lapan bunyi vokal standard yang dinamai vokal cardinal utama.
Bunyi-bunyi vokal tersebut adalah [i], [e], [έ], [a], [α], [o], [o],dan [u].

Rajah 2.2 : Rajah Vokal
Bunyi
vokal [i], [e], [έ], dan [a] diklasifikasikan sebagai vokal depan. Daerah
artikulasi bagi bunyi ini ialah lelangit keras dan alat artikulasi yang
terlibat dalam penghasilan bunyi ini pula ialah lidah serta saiz rongga mulut.
Vokal
depan sempit dihasilkan apabila hujung lidah dinaikkan setinggi yang boleh ke
hadapan sewaktu kedua-dua bibir berada dalam keadaan leper dan dibuka
sempit.Lelangit lembut diangkat rapat kepada belakang tekak dan menutup rongga
hidung. Pita suara akan bergetar setelah udara keluar melalui rongga mulut.
Lidah berada dalam kedudukan paling tinggi dalam rongga mulut dan bibir pula
berada dalam keadaan terhampar. Contoh bagi penggunaan vokal depan sempit [i]
adalah [#ikan#] – ikan, [#bila#] – bila dan [#hati#] – hati.

Rajah 2.3 :
Vokal Depan Sempit
Apabila
hujung lidah diturunkan serendah yang boleh ke hadapan semasa kedua-dua bibir
yang berbentuk leper dan dibuka luas, bunyi vokal depan luas [a] dihasilkan.
Rongga hidung akan tertutup setelah lelangit lembut diangkat rapat kepada
belakang tekak. Pita suara akan bergetar setelah udara keluar melalui rongga
mulut. Bibir akan berada dalam keadaan terhampar apabila melafazkan bunyi vokal
ini. Contoh-contoh bagi penggunaan vokal depan luas [a] adalah [#aku#] – aku,
[#hati#] – hati, dan [#bila#] – bila.

Rajah 2.4 : Vokal Depan Luas
Seterusnya,
vokal depan separuh luas [έ] terhasil apabila lidah depan diturunkan dua
pertiga dari kedudukannya semasa melafazkan bunyi [e]. rongga hidung ditutup
setelah lelangit lembut pula diangkat rapat kepada belakang tekak. Pita suara
bergetar apabila udara keluar melalui rongga mulut. Bibir pula berada dalam
keadaan terhampar ketika melafazkan bunyi ini. Contoh-contoh penggunaan vokal
[έ] adalah [#έlo?#] – elok dalam dialek Kedah, [#otέ#] – membuat sedikit demi
sedikit dalam dialek Kedah dan [#modέ#] – modal dalam dialek Kedah.

Rajah 2.5 : Vokal
Depan Separuh Luas
Vokal
depan separuh sempit [e] terhasil dengan hujung lidah diturunkan satu pertiga
di antara jarak kedudukan lidah bagi menghasilkan vokal depan sempit dengan
vokal depan luas ke hadapan semasa kedua-dua bibir dibuka separuh sempit dan
berbentuk leper. Rongga hidung ditutupi setelah lelangit lembut diangkat rapat
kepada belakang tekak. Pita suara digetarkan oleh udara keluar melalui rongga
mulut. Bibir pada waktu ini berada dalam keadaan terhampar dan pembukaan bibir
agak sederhana sewaktu melafazkan bunyi ini. Contoh penggunaan vokal separuh
sempit [e] ini adalah [#elo?#] – elok, [#sepa?#] – sepak dan [#sate#] – sate.

Rajah 2.6 : Vokal
Depan Separuh Sempit
Bunyi
vokal [u], [o], [ כּ
] dan [α] diklasifikasikan sebagai vokal belakang. Lelangit lembut dan lidah
terlibat semasa penghasilan bunyi ini. Lelangit keras menjadi daerah artikulasi
dan kadar bukaan luas ditentukan oleh rongga mulut dan saiz bukaan mulut.
Vokal
belakang sempit [u] dihasilkan dengan menaikkan belakang lidah setinggi yang
mungkin semasa kedua-dua bibir berbentuk bundar dan separuh sempit. Tiada
sekatan udara yang berlaku dan rongga hidung ditutupi oleh lelangit lembut yang
yang diangkat rapat kepada belakang tekak. Pita suara digetarkan oleh udara
yang keluar melalui rongga mulut. Contoh-contoh bagi vokal belakang sempit [u]
adalah [#ulam#] – ulam, [#suka#] – suka dan [#batu#] – batu.

Rajah 2.7 : Vokal Belakang Sempit
Kemudian,
apabila belakang lidah dinaikkan sedikit ke belakang semasa kedua-dua bibir
dibundarkan dan dibuka luas dan diletakkan di titik paling bawah, vokal
belakang luas [α] akan terhasil. Lelangit lembut diangkat rapat ke belakang
tekak. Rongga hidung pula akan tertutup dan menyebabkan pita suara bergetar
kerana udara keluar melalui rongga mulut.
Contoh-contoh penggunaan vokal belakang luas [α] ini adalah [#gula#] – gulai
dalam dialek Sungai Perak.

Rajah 2.8 : Vokal Belakang Luas
Vokal
belakang separuh sempit [o] pula terhasil apabila belakang lidah diturunkan
sedikit daripada titik yang paling tinggi semasa melafazkan bunyi [u]. Rongga
hidung akan tertutup setelah lelangit
lembut diangkat rapat kepada belakkang tekak dan hal ini akan menyebabkan pita
suara bergetar kerana udara keluar melalui rongga mulut. Bibir akan berada
dalam keadaan separuh sempit dan kedua-dua bibir berbentuk bundar. Contoh
penggunaan vokal belakang separuh sempit [o] adalah [#omba?#) – ombak,
[#sora?#] – sorak dan [#soto#] – soto.

Rajah 2.9 : Vokal Belakang Separuh Sempit
Seterusnya,
vokal belakang separuh luas [ כּ ] dihasilkan apabila belakang
lidah diturunkan sedikit daripada semasa kita menghasilkan vokal separuh sempit
[o]. Kedua-dua bibir akan berada dalam kedudukan dua bibir bundar dan dibuka
separuh luas. Rongga hidung ditutupi oleh lelangit lembut yang diangkat rapat
kepada belakang tekak dan menyebabkan pita suara bergetar apabila udara keluar
melalui rongga mulut. Contoh-contoh penggunaan vokal belakang separuh luas [ כּ ] adalah [#borak#] – berbohong dalam
dialek Kedah dan [#tumpo#] – mati dalam dialek Bota Perak.

Rajah 2.10 : Vokal
Belakang Separuh Luas
Vokal
tengah [ә] akan terhasil apabila lidah diletakkan pada lantai rongga mulut.
Bunyi vokal [ә] akan terhasil apabila udara melalui rongga mulut. Bibir akan
terbuka, tetapi tidak luas. Contoh-contoh penggunaan vokal [ә] adalah [#әma?#]
– emak, [#lәbah#] – lebah dan [#apә#] – apa dalam sebutan Johor Riau.

Rajah
2.11 : Vokal Tengah
Apabila
bahagian tengah lidah dinaikkan ke arah pertemuan antara lelangit keras dan
lelangit lembut, rongga hidung tertutup oleh lelangit lembut dan anak tekak. Pita
suara akan bergetar semasa udara keluar melaluinya. Hal ini dinamakan vokal
tengah pendek. Contoh-contoh bagi vokal tengah pendek adalah [# perahu #] –
perahu dan [ #tempat# ] – tempat.
Vokal tengah panjang hampir sama dengan
vokal tengah pendek, Cuma ia lebih tegas dan panjang dari segi bunyi dan tengah
lidah dinaikkan dengan lebih tinggi untuk mengujarkan perkataannya. Tengah
lidah hanya perlu dinaikkan lebih tinggi semasa menghasilkan vokal separuh
sempit , lelangit lembut dan anak tekak
dinaikkan untuk menutup rongga hidung. Bunyi yang keluar itu bersuara apabila
pita suara dirapatkan dan kebiasaannya vokal ini hanya terdapat pada akhir
perkataan. [# dia# ] – dia dan [# kereta# ] – kereta merupakan contoh-contoh
yang bagi vokal tengah panjang.
Rongga hidung terlibat sama ,
lelangit lembut dan anak tekak tidak
dinaikkan cukup tinggi untuk menutup rongga hidung dalam penghasilan vokal
sengauan.Udara keluar dari kedua-dua rongga, iaitu rongga hidung dan mulut
apabila rongga hidung tidak tertutup rapat.
Kehadirannya dipengaruhi oleh bunyi
konsonan di hadapan atau di belakang vokal, terutamanya bunyi sengauan.Vokal
sengauan ini biasanya akan hadir dalam
keadaan seperti sebelumnya terdapat konsonan sengauan. Konsonan yang pertama
adalah konsonan sengauan dan konsonan kedua sama ada separuh vokal atau geseran
glotis dalam struktur ini. [#hidung#] – hidung dan [#minum#] – minum merupakan
contoh bagi vokal sengauan ini.
Enam vokal yang terkandung dalam bahasa
Melayu adalah [i], [e], [a], [ә], [u] dan [o]. Bibir akan dihamparkan ataupun
dibundarkan apabila bunyi-bunyi vokal dilafazkan, manakala pada rajah 2.13 pula
menunjukkan kedudukan lidah ketika melafazkan bunyi vokal yang terdapat dalam
bahasa Melayu.

Rajah 2.12 : Bentuk Bukaan Bibir

Rajah 2.13 : Kedudukan
Lidah Semasa Melafazkan Bunyi Vokal
p/s : untuk setiap gambar, rujuk 1 PPISMP : Bunyi Vokal
Tiada ulasan:
Catat Ulasan